man, 29 jan 2018

The Book of Mormon er vildt syret og sjov

The Book of Mormon spiller på Det Ny Teater frem til 13. maj 2018.

The Book of Mormon er en fortælling om to unge amerikanske mormoner, Ældste Price og Ældste Cunningham, som bliver sendt til Uganda for at missionere. Ældste Price er en meget pligtopfyldende og dygtig mormon, og Ældste Cunningham er klodset og kikset, men prøver desperat at gøre sit bedste. De bliver teamet op ved et tilfælde og bliver sendt til Uganda, selvom Ældste Price har en drøm om at missionere i Orlando. Da de to unge mænd ankommer til Uganda, bliver de først mødt af de mange kulturforskelle, og da de finder ud af, at de mormoner, som allerede er i landet, ikke har haft held med at omvende afrikanerne, indser de, at opgaven bliver svære end først antaget. The Book of Mormon er skrevet af mændene bag South Park, Trey Parker og Matt Stone. De har også skrevet sangteksterne, mens musikken er skrevet af Robert Lopez. Forestillingen havde premiere på Broadway i 2011 og er siden blevet opført på mange scener rundt omkring i verden, og den har tilmed vundet mange priser. I Danmark bliver The Book of Mormon opført på Det Ny Teater i København, som er et af de førende musicalteatre herhjemme. Det Ny plejer at lave nogle virkelig flotte og gennemførte musicals, og The Book of Mormon er også flot og gennemført. Silas Holst spiller Ældste Price, mens Carsten Svendsen har rollen som Ældste Cunningham. Silas har efterhånden slået sit navn fast som en af de bedste musicalperformere herhjemme og også i Book of Mormon leverer han en imponerende præstation.  Men her er det dog Carsten Svendsen, som ender med at levere den mest charmerende og sjove performance i rollen som Ældste Cunningham. Udover de to hovedpersoner er The Book of Mormon fyldt med charmerende karakterer og gode præstationer. Alt i alt er The Book of Mormon 140 minutters solid, syret og grænseoverskridende underholdning, som rammer plet.