tor, 20 feb 2020

Undgå plagiering: Sådan beskytter du bedst dit brand

Sponsoreret indhold

Din virksomheds brand dækker over den visuelle identitet, dets logo, slogan(s) og lignende kendetegn. Disse kan registreres på forskellige måder, så du undgår, at andre plagierer dig. Hvis du vil være sikker på, at din virksomhed er den eneste, der bruger din visuelle retningslinje og øvrige kendetegn, så er det en god idé at registrere dit varemærke. Der er to måder at opnå beskyttelse af dit varemærke. Herunder får du en introduktion til de to metoder, du kan bruge, når dit brand skal beskyttes på bedst mulig vis. I Danmark har du nemlig to måder, hvorpå du kan beskytte dit brand på; via varemærkeregistrering eller simpelthen bare ved at tage det i brug. Varemærkeregistrering Varemærkeregistrering er den officielle registrering af dit varemærke. Processen foregår ved, at du sender en ansøgning omkring registrering af dit varemærke ind til Patent- og Varemærkestyrelsen. Efterfølgende laver de en vurdering af dit varemærke, hvor de eksempelvis undersøger, om det læner sig for meget op ad et andet varemærke, der allerede er registreret, eller det på anden vis konflikter med andre varemærker eller love. Hvis de krav, der er til varemærket, bliver opfyldt, får du svar fra Patent- og Varemærkestyrelsen. Det vil typisk ske efter 3-6 uger. Hvis din ansøgning godkendes, udstedes varemærket, således at du har eneret til at bruge det, og du vil eksempelvis kunne trække andre virksomheder i retten, hvis du mener, at de plagierer dit brand. Ibrugtagning I Danmark stifter du automatisk varemærkeretten ved at tage dit brand i brug. Du skal kunne bevise, at du har brugt varemærket på produkter, emballage eller i markedsføringsmateriale således, at det er alment kendt blandt din målgruppe. Stiftelsen af varemærket ved ibrugtagning gør sig gældende i Danmark og i et mindre antal af EU-lande. Derfor er det en god idé at sikre dig, at du registrerer dit varemærke via Patent- og Varemærkestyrelsen eller Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret, der tager sig af varemærkeregistrering i EU-lande. Typisk vil du spare både tid og penge, hvis du allerede har et registreret varemærke i Danmark, når du søger i resten af EU. Det er en god idé at kontakte en advokat, som kan hjælpe med advokatrådgivning, når du skal have registreret dit varemærke. Mange vælger begge metoder Mange virksomheder vælger begge metoder, når de skal registrere deres brand. Ofte vil virksomhedens visuelle identitet, altså navn, logo og eventuelt bomærke, blive registreret som varemærke via Patent- og Varemærkestyrelsen. Produktnavne, udtryk fra kampagner og øvrige slogans vil ofte ikke blive registreret ved andet end ibrugtagning, da det vil være nemt at argumentere for, at det associeres til virksomheden i en eventuel retssag.  Derfor bør du registrere dit varemærke Der er mange fordele ved at registrere sit varemærke. Det kan ses som en form for forsikring mod, at andre kan drive forretning på baggrund af det varemærke eller brand, du har brugt tid og ressourcer på at opbygge.  Hvad koster varemærkeregistrering?  Samtidig er det ikke så dyrt, som du måske kunne forestille dig. Prisen varierer, alt afhængigt af hvilken advokat du anvender til opgaven, men generelt vil prisen ikke være særligt høj. Når du har fået godkendelse på, at dit varemærke er registreret, vil registreringen være gældende i 10 år fra den dag, du indsendte din ansøgning. Når de 10 år er gået, skal du forny registreringen, såfremt du ønsker det.