ARTIKLER

man, 09 nov 2015

Det er vigtigt at prioritere

Det var hverken en forretningsplan eller en kæmpe startkapital, der gjorde udslaget, da Julie Abelstedt startede egen virksomhed og blev iværksætter.

Som iværksætter skal man kunne prioritere, lyder Julie Abelstedts råd til din indre iværksætter. Selv har hun på få år solgt smykker i 24 lande

Tekst: Anders Herfelt Jensen

Som 16-årig flyttede hun hjemmefra og som 17-årig havde hun egen virksomhed, der solgte til et internationalt marked. »Det handler om at prioritere for at få tingene til at gå op i en højere enhed,« fortæller Julie Abelstedt. Med 10.000 kr. fra konfirmationsopsparingen, inspiration fra udlandet og lysten til selv at designe har Julie, startet smykkefirmaet Abelstedt, der på få år er blevet en rivende succes, og har solgt i 24 forskellige lande.

Vigtigt at prioritere

Julie bruger altid en halv time efter skole, hvor hun kan koble af, og bare være sig selv, inden hun om aftenen laver arbejde i forbindelse med virksomheden. Til tider kan det nemlig også være hårdt at være ung og selvstændig, fordi man både skal passe virksomheden, og sørge for at lave sine afleveringer til skolen.

»Det er hårdt når lærerne i skolen presser på, fordi jeg har afleveringer, der skal laves, samtidig med at der er aftaler i forbindelse med virksomheden. Så er det at det hele går mig op over ørene,«

fortæller Julie. Og i forhold til at få tingene til at hænge sammen siger hun:

»Det handler om at prioritere. Hvis jeg ikke kunne finde ud af at sige, at det her er ikke nødvendigt, så ville jeg aldrig kunne få det til at hænge sammen.«

LÆS OGSÅ:" #Skabfremtiden"

Bare gør det

Der ligger en større forretningsplan til grund for virksomheden. Hun sprang bare ud i det, og råder alle, der har en god idé til også »bare at gøre det.«

Og netop det med bare at gøre det, og tage udforingerne, som de kommer, er opskriften på Abelstedts succes:

»Alle de ting omkring at starte en virksomhed og lave en hjemmeside, var noget jeg lærte hen af vejen igennem internettet og diverse fora – bl.a. Amino.«

Desuden brugte hun de sociale medier, kendte og bloggere til at markedsføre produkterne:

»Vi fik bl.a. Chiano fra For lækker til love, og Silas Holst til at tage billeder med vores produkter og lægge op på de sociale medier.«

None

None

"Det er noget meget personligt at lave smykker, fordi jeg 100 % selv har designet dem," fortæller Julie Abelstedt

Designer fremfor iværksætter

Egentlig vil hun ikke kalde sig selv for iværksætter, for hun ser mere sig selv som designer. Og netop designdelen er det, der driver hende: »Det handler mest af alt om muligheden for at være kreativ og kunne fremvise mine designs,« forklarer Julie om drivkraften bag hendes iværksætterlyst. Det startede med at hun, på instagram, så nogle ure som hun godt kunne lide, og opdagede, at de ikke blev solgt i Danmark. Hun importerede 1.000 ure med hendes eget logo på, som hun derefter solgte på det danske marked. Overskuddet reinvesterede hun i smykker produceret efter eget design. »Jeg har bare altid været kreativ, og elsker at sidde og tegne. Det er først og fremmest det kreative produkt, jeg er stolt af. Det er noget meget personligt at lave smykker, fordi jeg 100 procent selv har designet dem.«

Ud i butikkerne

Det næste skridt for Julie Abelstedt, på vejen til succes, er at få smykkerne ud i butikkerne:

»Det med at se smykkerne i de store flotte vinduer, det glæder jeg mig rigtig meget til, udover også at komme ud og snakke med en masse mennesker,« fortæller hun om det næste skridt.

Og netop det med at komme ud og snakke med mennesker er noget hun glæder sig rigtig meget til:

»Indtil nu har jeg på en måde gemt mig bag internettet, men jeg er jo også ret ung. Det med at komme ud og snakke med folk i butikkerne og markedsføre smykkerne, er noget jeg elsker, og er rigtig spændt på at komme i gang med.«